IT-strategi
Vestbyen har som mål, at alle elever opnår viden og kompetencer til at handle kvalificeret og innovativt i en foranderlig digital verden. Det betyder blandt andet, at eleverne skal udvikle en grundlæggende indsigt i informationsteknologiens (herunder AI og SoME) potentiale, begrænsninger og udfordringer i et individuelt- og et samfundsmæssigt perspektiv.
Skolens vision i et IT-fagligt perspektiv
Det er vores vision, at VESTBYEN Friskole kendes på nærhed, kvalitet og et udfordrende læringsmiljø. IT er her et væsentligt redskab, der kan hjælpe til både at sikre faglighed, aktualitet, relevans og tilfredsstillende undervisningsdifferentiering i dagligdagen.
Vi mener dog, at den gode alsidige undervisning helt grundlæggende står på tre ligeværdige ben - traditionelle bøger/materialer, det fysiske møde med virkeligheden (via den åbne skole) og IT. Som skole er vi således hele tiden optaget af at finde den rette balance herimellem.
Vi øger generelt brugen af IT i løbet af skoleforløbet, og derfor udlåner vi en elev-pc fra 4. årgang og op. Det sker i takt med, at kravene til elevernes kompetencer indenfor informationssøgning, problemløsning og tværfaglighed gradvist øges. I denne proces er vi særligt optaget af, at eleverne ikke kun bliver IT-forbrugere, men også IT-producenter.
Elever med særlige udfordringer tilbydes desuden yderlig hjælp via IT-hardware og specifikke programmer (fx Nota og AppWriter).
Kompetente brugere
Børn og unge lærer i undervisningen og i SFO at være kompetente brugere af IT, ligesom de får en forståelse for sikkerhed og etik inden for anvendelse af IT.
Skolens ledelse har, sammen med personalet, ansvaret for udmøntningen af strategien, idet brugen af IT kræver en tydelig og prioriteret indsats. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at skolen hvert år afholder en temadag med digital dannelse, ligesom IT er et selvstændigt fag på 4. årgang.
Skolens vision i et IT-fagligt perspektiv
Det er vores vision, at VESTBYEN Friskole kendes på nærhed, kvalitet og et udfordrende læringsmiljø. IT er her et væsentligt redskab, der kan hjælpe til både at sikre faglighed, aktualitet, relevans og tilfredsstillende undervisningsdifferentiering i dagligdagen.
Vi mener dog, at den gode alsidige undervisning helt grundlæggende står på tre ligeværdige ben - traditionelle bøger/materialer, det fysiske møde med virkeligheden (via den åbne skole) og IT. Som skole er vi således hele tiden optaget af at finde den rette balance herimellem.
Vi øger generelt brugen af IT i løbet af skoleforløbet, og derfor udlåner vi en elev-pc fra 4. årgang og op. Det sker i takt med, at kravene til elevernes kompetencer indenfor informationssøgning, problemløsning og tværfaglighed gradvist øges. I denne proces er vi særligt optaget af, at eleverne ikke kun bliver IT-forbrugere, men også IT-producenter.
Elever med særlige udfordringer tilbydes desuden yderlig hjælp via IT-hardware og specifikke programmer (fx Nota og AppWriter).
Kompetente brugere
Børn og unge lærer i undervisningen og i SFO at være kompetente brugere af IT, ligesom de får en forståelse for sikkerhed og etik inden for anvendelse af IT.
Skolens ledelse har, sammen med personalet, ansvaret for udmøntningen af strategien, idet brugen af IT kræver en tydelig og prioriteret indsats. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at skolen hvert år afholder en temadag med digital dannelse, ligesom IT er et selvstændigt fag på 4. årgang.