Anitimobbe-strategi

Skaermbillede_2025-02-18_kl._12.09.12

Anitimobbe-strategi

FOREBYGGELSE AF MOBNING
 

SÅDAN FOREBYGGER VI MOBNING
Forebyggende indsatser som skole
 
Vi har en fælles kultur omkring ”Fælles ansvar for fælles børn”, og vi har alle et fælles ansvar for at arbejde systematisk med skolens værdier.
 
Vi tror på, at alle børn vil gøre deres bedste og er nysgerrige efter, hvad der gør, at nogle børn i perioder reagerer uhensigtsmæssigt. 
 
Vi arbejder med trivselsfremmende miljøer og tror på, at nærhed og positive relationer til voksne har stor betydning for god skoletrivsel.
 
Vi afholder elevsamtaler og kontaktlærersamtaler flere gange årligt.
 
Vi har skolevenner, venskabsklasser, kendskab til hinanden, venskab på tværs af klasser.
 
Gennem undervisningAlle voksne skal indgå i et forpligtende fællesskab omkring trivsel.
 
Vi har i undervisningens planlægning fokus på den fællesskabende didaktik og at medtænke trivsel i årsplanen.
 
Der arbejdes altid med faste par- og grupper i klasserne.
 
Vi har et sæt af fælles værktøjer til trivselsfremme, som er en kontrakt mellem alle ansatte og bruges til at skabe tydelige forventninger og strukturer for klassen.
 
Vi har fokus på, at undervisningen er varieret og henvender sig til mange læringsstile og sanseoplevelser. 
 
I frikvartererVi har altid seks voksne, som har et involverende tilsyn i frikvartererne.
 
Tilsyn bærer altid synlige veste, så de er nemme at få øje på.
 
Vi har legepatrulje for de yngste børn.
 
Skolen er ikke opdelt i zoner, men har fokus på, at alle børn må være sammen i frikvartererne.
 
Musik og glade voksne, som er med til at skabe trivsel og smil i frikvartererne.
 
Mulighed for ekstra tilsyn på enkelte børn eller grupper.
 
Samarbejde ml. skole og SFOKendte voksne i SFO´en, som også er en del af skoledagen.
 
Stort samarbejde mellem pædagoger og lærere.
 
Et overlap i klassen mellem skoletid og SFO-tid, som sikrer en god overgang mellem de to arenaer.
 
På digitale medierVi er en mobilfri skole.
 
Vi inddrager SSP, som holder oplæg for både elever og forældre om den gode tone på de digitale medier.
 
Digitale medier kan indgå som et punkt på forældremøder.
 
Vi har som skole fokus på adfærden omkring digitale medier.
 
Vi holder en årlig temadag med overskriften Digital Dannelse.
 
Samarbejde med forældreAntimobbestrategien er tilgængelig for alle på hjemmesiden.
 
Vi har et tæt og åbent forældresamarbejde, hvor vi hjælper hinanden med at skabe de bedste rammer for børnene. Forældrene skal reagere og hjælpe os, hvis de sidder inde med mistanke eller viden, som kan give os flere vinkler på en udfordring.
 
På alle forældremøder er trivsel et fokusområde, hvor vi tydeligt beskriver vores vision som skole og vores arbejde med klassen.
 
Forældrene er med til at skabe trivselsstærke miljøer med fælles arrangementer og fokus på hele klassen.
 
Forældre er altid velkomne til at være med i løbet af skoledagen. Der er åbent hus hver dag.
 
Særlige arrangementerUgentlige fællessamlinger for hele skolen.
 
Vi deltager i den nationale trivselsdag den første fredag i marts.
 
Flere årlige temadage med fokus på fællesskab og fælles oplevelser blandt hele skolen, afdelingerne og årgangene.
 
Årlige overnatningsture for alle klasser, som skaber trivsel gennem fælles oplevelser og fællesskab.
 
Åbent Hus arrangementer for forældre flere gange om året.

SÅDAN HÅNDTERER VI MOBNING
Mistanke om mobning
 
Undersøger sagen
 
Drøftelse med klasseteam
 
Inddragelse og drøftelse med ledelsen
 
Inddragelse på dagens SFO-møde, hvis det drejer sig om SFO-børn.
 
De involverede børn
 
Elevsamtaler
 
Ekstra opmærksomhed på de involverede børn
 
Individuelle tiltag
 
Inddragelse af Skolestyrkens værktøjer
 
 
Værktøj til trivselsfremme kan inddrages.
 
Værktøj til håndtering af mobning kan inddrages sammen med Lone, Nanna og Marlene.
 
Drøftelse med ressourcepersonerne internt.
 
Drøftelse med skolestyrkens konsulenter
 
Klassetrivsel.dk kan inddrages til at skabe opmærksomhed på klassens dynamikker.
 
Klassen/børnegruppenElevsamtaler
 
Klassesamtaler
 
Individuelle samtaler
 
Evt. inddragelse af AKT eller pædagoger
 
Værktøjskasse til mulige tiltag – individuel vurdering i den enkelte sag.Observation i klassen, timerne, frikvarterer
 
Elevsamtaler
 
Fælles drøftelse med alle klassens voksne
 
Forældresamtaler
 
Tæt arbejde omkring SFO-tiden
 
Ekstra opmærksomhed på klassens sociale liv
 
Ekstra tydelige klasseregler
 
AKT hjælp og støtte i klassen
 
Individuelle tiltag
 
ForældrekommunikationHurtig kontakt til forældrene
 
Åbenhed og ærlighed
 
Aftaler om kommunikation og tæt opfølgning
 
Der vurderes, hvordan klassens forældre skal inddrages
 
Forældre som gode rollemodeller.
 
Systematik opfølgningKlasseteams
 
Afdelingsmøder
 
Ledelsen inddrages
 
Tæt samarbejde med forældre
 
Evt. inddragelse af Klassetrivsel.dk
 
Videre arbejde med værktøjet til trivselsfremme
 
FORANKRING
Klasseteams arbejder både forebyggende og indgribende for at skabe og opretholde gode fællesskaber i klassen.
 
Vi samarbejder med Skolestyrken omkring forebyggelse af trivsel.
 
Ledelsen har fokus på antimobbestrategien ift. fordeling af ressourcer, kurser og udvikling af skolens fællesskaber.
 
Elevrådet arbejder løbende med skolens undervisningsmiljø og trivsel.
 
Emnet tages løbende op på personalemøder og afdelingsmøder.
 
Antimobbestrategien revideres hvert år og godkendes af bestyrelsen.

Den nationale klage instans mod mobning