Anitimobbe-strategi
Anitimobbe-strategi
FOREBYGGELSE AF MOBNING
SÅDAN FOREBYGGER VI MOBNING | |
Forebyggende indsatser som skole | Vi har en fælles kultur omkring ”Fælles ansvar for fælles børn”, og vi har alle et fælles ansvar for at arbejde systematisk med skolens værdier. Vi tror på, at alle børn vil gøre deres bedste og er nysgerrige efter, hvad der gør, at nogle børn i perioder reagerer uhensigtsmæssigt. Vi arbejder med trivselsfremmende miljøer og tror på, at nærhed og positive relationer til voksne har stor betydning for god skoletrivsel. Vi afholder elevsamtaler og kontaktlærersamtaler flere gange årligt. Vi har skolevenner, venskabsklasser, kendskab til hinanden, venskab på tværs af klasser. |
Gennem undervisning | Alle voksne skal indgå i et forpligtende fællesskab omkring trivsel. Vi har i undervisningens planlægning fokus på den fællesskabende didaktik og at medtænke trivsel i årsplanen. Der arbejdes altid med faste par- og grupper i klasserne. Vi har et sæt af fælles værktøjer til trivselsfremme, som er en kontrakt mellem alle ansatte og bruges til at skabe tydelige forventninger og strukturer for klassen. Vi har fokus på, at undervisningen er varieret og henvender sig til mange læringsstile og sanseoplevelser. |
I frikvarterer | Vi har altid seks voksne, som har et involverende tilsyn i frikvartererne. Tilsyn bærer altid synlige veste, så de er nemme at få øje på. Vi har legepatrulje for de yngste børn. Skolen er ikke opdelt i zoner, men har fokus på, at alle børn må være sammen i frikvartererne. Musik og glade voksne, som er med til at skabe trivsel og smil i frikvartererne. Mulighed for ekstra tilsyn på enkelte børn eller grupper. |
Samarbejde ml. skole og SFO | Kendte voksne i SFO´en, som også er en del af skoledagen. Stort samarbejde mellem pædagoger og lærere. Et overlap i klassen mellem skoletid og SFO-tid, som sikrer en god overgang mellem de to arenaer. |
På digitale medier | Vi er en mobilfri skole. Vi inddrager SSP, som holder oplæg for både elever og forældre om den gode tone på de digitale medier. Digitale medier kan indgå som et punkt på forældremøder. Vi har som skole fokus på adfærden omkring digitale medier. Vi holder en årlig temadag med overskriften Digital Dannelse. |
Samarbejde med forældre | Antimobbestrategien er tilgængelig for alle på hjemmesiden. Vi har et tæt og åbent forældresamarbejde, hvor vi hjælper hinanden med at skabe de bedste rammer for børnene. Forældrene skal reagere og hjælpe os, hvis de sidder inde med mistanke eller viden, som kan give os flere vinkler på en udfordring. På alle forældremøder er trivsel et fokusområde, hvor vi tydeligt beskriver vores vision som skole og vores arbejde med klassen. Forældrene er med til at skabe trivselsstærke miljøer med fælles arrangementer og fokus på hele klassen. Forældre er altid velkomne til at være med i løbet af skoledagen. Der er åbent hus hver dag. |
Særlige arrangementer | Ugentlige fællessamlinger for hele skolen. Vi deltager i den nationale trivselsdag den første fredag i marts. Flere årlige temadage med fokus på fællesskab og fælles oplevelser blandt hele skolen, afdelingerne og årgangene. Årlige overnatningsture for alle klasser, som skaber trivsel gennem fælles oplevelser og fællesskab. Åbent Hus arrangementer for forældre flere gange om året. |
|
SÅDAN HÅNDTERER VI MOBNING |
Mistanke om mobning
|
Undersøger sagen
Drøftelse med klasseteam Inddragelse og drøftelse med ledelsen Inddragelse på dagens SFO-møde, hvis det drejer sig om SFO-børn. |
De involverede børn | Elevsamtaler Ekstra opmærksomhed på de involverede børn Individuelle tiltag |
Inddragelse af Skolestyrkens værktøjer | Værktøj til trivselsfremme kan inddrages. Værktøj til håndtering af mobning kan inddrages sammen med Lone, Nanna og Marlene. Drøftelse med ressourcepersonerne internt. Drøftelse med skolestyrkens konsulenter Klassetrivsel.dk kan inddrages til at skabe opmærksomhed på klassens dynamikker. |
Klassen/børnegruppen | Elevsamtaler Klassesamtaler Individuelle samtaler Evt. inddragelse af AKT eller pædagoger |
Værktøjskasse til mulige tiltag – individuel vurdering i den enkelte sag. | Observation i klassen, timerne, frikvarterer Elevsamtaler Fælles drøftelse med alle klassens voksne Forældresamtaler Tæt arbejde omkring SFO-tiden Ekstra opmærksomhed på klassens sociale liv Ekstra tydelige klasseregler AKT hjælp og støtte i klassen Individuelle tiltag |
Forældrekommunikation | Hurtig kontakt til forældrene Åbenhed og ærlighed Aftaler om kommunikation og tæt opfølgning Der vurderes, hvordan klassens forældre skal inddrages Forældre som gode rollemodeller. |
Systematik opfølgning | Klasseteams Afdelingsmøder Ledelsen inddrages Tæt samarbejde med forældre Evt. inddragelse af Klassetrivsel.dk Videre arbejde med værktøjet til trivselsfremme |
FORANKRING
Klasseteams arbejder både forebyggende og indgribende for at skabe og opretholde gode fællesskaber i klassen. Vi samarbejder med Skolestyrken omkring forebyggelse af trivsel. Ledelsen har fokus på antimobbestrategien ift. fordeling af ressourcer, kurser og udvikling af skolens fællesskaber. Elevrådet arbejder løbende med skolens undervisningsmiljø og trivsel. Emnet tages løbende op på personalemøder og afdelingsmøder. Antimobbestrategien revideres hvert år og godkendes af bestyrelsen. Den nationale klage instans mod mobning |